Odborné setkání pro zástupce technických škol, základních škol, měst tedy zřizovatelů školských institucí a soukromého sektoru cílilo na možnosti zefektivnění spolupráce škol a firem v oblasti technického vzdělávání.
Petr Bannert, ředitel odboru vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a sportu
„Chceme se více zaměřit na manuálnost žáků už na základních školách. Zaměřit se především na druhý stupeň základní školy, kde se mohou žáci setkat s praktickým vyučováním, to ale často nahrazuje práce s PC nebo práce s digitální technikou. Alternativu do budoucna doporučíme pojmout jako nabídku manuálních aktivit.“ V rámci přednášky Petra Bannerta byl představen projekt 3+3+3 zaměřený na polytechnické vzdělávání. Podpora bude nově nabízena mateřským a základním školám formou fondu soustředěného z prostředků kraje, ministerstva a partnerů –bude určen např. pro dokoupení technických stavebnic (i těch, ke kterým Kraj Vysočina poskytuje odborné metodiky zdarma), podporu financování vzdělávání apod. Žádosti o podporu bude administrovat a vyhodnocovat kraj. Do této aktivity nabídnuté Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy se prozatím přihlásily pouze dva kraje – Kraj Vysočina a Plzeňský kraj. V rámci programu konference byly představeny i vhodné technické stavebnice a projekty zaměřené na technickou práce z reálného prostředí.
Eduard Muřický, náměstek ministra průmyslu a obchodu řídící sekci průmyslu
„Jsme průmyslová země. Produktivita práce i zaměstnanost rostou, i to je známka toho, že průmysl je zdravý.
Potřebuje však svou konkurenční výhodu, což je v tomto případě tým schopných lidí. Vysočina směřuje díky svým aktivitám podporujícím technické vzdělávání přesně tam, kam si průmyslové společnosti i ministerstvo přejí. Tato konference pořádaná Krajem Vysočina by měla dát trend, jak spolupracovat v rámci škol a firem.“
Michal Štefl, viceprezident Hospodářské komory ČR
„Otevřeme dětem a dospívajícím svět vědy, techniky a výzkumu, propojme školy všech stupňů s podniky. Ustupme od systému financování na žáka a hlavně, přesvědčme rodiče, že učňovské vzdělání může být chlouba, nikoli ostuda.“
V současné době studuje technické obory na Vysočině 5931 studentů. Kraj Vysočina v rámci stipendijního programu podporuje vybrané středoškolské obory (nejen technické) částkou zhruba 3,3 miliónů korun ročně.
Veškeré motivační aktivity Kraje Vysočina se pozitivně promítly do vyššího počtu zájemců o technické vzdělávání v novém školním roce 2015/2016. Kraj Vysočina v letošním roce opakovaně přistoupil i k finanční podpoře technických aktivit na základních školách. Jde o zcela ojedinělý přístup k práci s budoucími studenty na školách, které kraj nezřizuje. Tato praxe je v rámci ČR spíše ojedinělá.
Autor: Jitka Svatošová