Proces přechodu k novému operátorovi nebylo nikdy nic složitého, od 1. dubna 2020 je však přenos čísla jednodušší i levnější. Již není třeba kontaktovat stávajícího operátora a celý proces se výrazně zkrátil.
V České republice figurují na trhu tři velcí operátoři - 02, T-Mobile a Vodafone. Jedním z častých důvodů pro změnu operátora je výhodnější tarif.
Nabídka jednotlivých operátorů se liší a každému mohou vyhovovat jiné podmínky a jiné výhody tarifu. Nicméně přenos čísla je dostupný i pro klienty s předplacenou kartou.
Operátora mohou lidé měnit také kvůli změně podmínek u stávající společnosti.
TIP: Při přechodu k novému operátorovi si stačí jen vyměnit SIM kartu v telefonu. Někteří operátoři dokonce nabízejí SIM kartu zdarma.
Dříve bylo nutné pro přenos čísla kontaktovat svého operátora a požadovat po něm tzv. ČVOP kód - číslo výpovědi opouštěného operátora. S tímto kódem poté člověk musel za novým operátorem. Nevýhodou byla pokuta ve výši 20 % v případě ukončení účastnické smlouvy v prvních třech měsících.
Nyní již ČVOP potřeba není, k přenosu čísla k novému operátorovi je nutné pouze ověřovací kód účastníka - OKU.
Tento kód je možné získat v zákaznické sekci svého operátora či na klientské lince. Noví zákazníci mohou OKU najít rovnou v účastnické smlouvě.
Informace o tom, kde je OKU k dostání lze případně zjistit na webových stránkách operátorů. Více informací o přenosu čísla i jiné praktické rady jsou k dostání na webu Hardyn.cz.
TIP: Co dělat, když v mobilu dochází místo? Mezi účinné rady, jak vyčistit mobil, patří využívání cloudových úložišť nebo vymazání mezipaměti.
Jak již bylo řečeno, dříve se za předčasné ukončení smlouvy muselo platit 20 % z měsíčních paušálů zbývajících do konce smlouvy. Nyní se díky novele zákona o elektronických komunikacích mění tato sazba na 5 %. Přenos čísla je tak ještě levnější.
Poplatek se však týká pouze těch, kteří předčasně ukončí účastnickou smlouvu, tedy během tříměsíční lhůty.
Vypovězení smlouvy po uplynulých třech měsících je již bez poplatku a klienti mohou operátora opustit, aniž by je čekali jakékoliv sankce.
Ať se již člověk rozhodl přenést své číslo k jinému operátorovi z jakéhokoliv důvodu, zvládne to dnes mnohem snadněji než dřív. Není již třeba kontaktovat starého operátora, maximálně tehdy, když si neví rady, kde najít svůj OKU.
Stačí si jen vybrat tarif u nového operátora a sdělit své telefonní číslo společně s OKU. Operátor se již o vše postará a do pár dnů bude číslo přeneseno.
Novela také zkrátila celý proces přenosu čísla. Nyní by tak přenos čísla k novému operátorovi neměl trvat déle než dva pracovní dny, oproti předchozím 10 dnům je to značný posun.