Den bezpečnějšího internetu přináší nové výsledky výzkumu o povědomí žáků o kyberkriminalitě. Jak zjišťuje projekt Kraje pro bezpečný internet, děti mají stále nedostatečné znalosti o tom, co je v kyberprostoru trestné. Přestože celková kriminalita v České republice dlouhodobě klesá, kyberkriminalita - zejména ve vztahu k dětem - stále roste.
Výzkum porovnává vnímání kyberkriminality žáky druhého stupně základních škol mezi lety 2018 a 2023. Na základě tohoto výzkumu, kterého se zúčastnilo 53 064 respondentů, bylo zjištěno, že nejmenší povědomí mají žáci z oblasti porušování autorských práv. Pouze 34% žáků označilo sdílení filmů jako trestný čin.
Na druhou stranu výzkum ukázal, že znalosti žáků o tom, co je v kyberprostoru trestné, se mírně zlepšily. Nejčastěji žáci označili jako kyberkriminalitu příklady neoprávněného přístupu k počítačovému systému nebo phishingový útok. Zajímavé je, že děti nejsou pouze obětmi kyberkriminality, ale v některých případech jsou i samy pachatelé.
Vzdělávání v oblasti kyberbezpečnosti je jedním z klíčových cílů projektu Kraje pro bezpečný internet. Výzkum zjišťoval, jaké informace o kyberbezpečnosti žáky zajímají a od koho by je rádi slyšeli. Nejraději by žáci tyto informace získávali od svých učitelů v rámci výuky nebo od policistů, kteří kyberkriminalitu vyšetřují.
Ing. Lucie Časarová, vedoucí projektu Kraje pro bezpečný internet, uvedla: 'Tyto výsledky jsou klíčové pro budoucí směřování aktivit projektu. Zaměříme se na vzdělávání pedagogů v této oblasti, aby dále byli schopni předávat relevantní informace o kyberbezpečnosti žákům. Dále pak budou směřovat preventivní aktivity do oblasti ochrany autorských práv, kde mají žáci stále nedostatky.'
Projekt Kraje pro bezpečný internet je společnou iniciativou všech krajů ČR v oblasti elektronické bezpečnosti. V roce 2023 byl realizován soutěžní kvíz, do kterého se zapojilo více než 42 000 dětí. V rámci projektu vznikly e-learningové lekce, pracovní listy, videospoty nebo podcasty, které jsou zdarma dostupné na webových stránkách www.kpbi.cz. Zde je také ke stažení kompletní výzkumná zpráva.