Mnoho lidí otravuje stát každý den v koloně na cestě do zaměstnání či školy, ale nechtějí se trápit na obyčejném kole a přijet do cíle zpocení a udýchaní. Jiní by zase rádi udělali něco pro životní prostředí nebo ušetřili na pohonných hmotách. Přesně pro tyto případy je elektrokolo skvělým řešením. Pokud přemýšlíte, že byste se rádi zařadili mezi aktivní e-cyklisty, ale nejste si jisti spolehlivostí a dojezdem kol, společně se na toto téma podíváme.
Co je vlastně elektrokolo a kde se vzalo
Elektrokolo je v podstatě klasické kolo obohacené o elektrický motor, který vám pomocí speciálních snímačů pomáhá šlapat, když si to přejete. Obvykle má několik stupňů asistence, které lze libovolně volit nebo zcela vypnout. První záznamy o elektrokolech se objevují již koncem 19. století ve Spojených Státech a Francii, kdy kolo mohlo čerpat až 100 A z 10 voltové baterie. S elektrokolem s asistencí při šlapání, tak jak ho známe dnes, přišla Yamaha až v roce 1993.
Stále lepší a lepší
Ve 21. století se s výrobou elektrokol začalo naplno. Nicméně tehdejší baterie potřebovala zhruba 8 hodin nabíjení, aby byla schopna ujet 40-48 km při maximální rychlosti do 20 km/h. Od té doby se samozřejmě mnohé změnilo a technologie pokročila kupředu. Dnešní dojezdová vzdálenost elektrokol běžně dosahuje 150 km na jedno nabití. Poptávka po elektrokolech celosvětově roste, v roce 2016 se jich jen v Evropě prodalo na 2 miliony. V Číně bylo v tomtéž roce zaznamenáno využívání zhruba 210 milionu elektrokol denně.
Faktory ovlivňující dojezdovou vzdálenost
Dojezdovou vzdáleností se rozumí vzdálenost, kterou je elektrokolo schopno urazit na jedno nabití baterie. Ta je pochopitelně ovlivněna hned několika faktory:
Ne všechna elektrokola jsou navržena pro stejný účel. Například městské elektrokolo bude schopno vyvézt vás jeden den po rovné cyklostezce na jedno nabití na 80 km výlet bez sebemenších problémů, druhý den to ale kvůli silnému větru může být jen 60 km a to samé kolo by v kopcovitém terénu na horách ujelo například jen 30 km. Je tedy dobré si před pořízením rozmyslet, v jakém terénu budete nejčastěji jezdit a brát uvedenou vzdálenost spíše orientačně. Dobrou zprávou je, že pokud si s sebou na váš cyklovýlet vezmete nabíječku, pravděpodobně vám dovolí nabít ji kdekoliv, kde cestou zastavíte třeba na oběd.