Havlíčkův Brod se mění v železniční uzel díky miliardovým investicím

Havlíčkův Brod se stává železničním uzlem díky novým investicím. Loni otevřená myčka pro železniční soupravy a letošní školení strojvedoucích na nové vlaky RegioFox jsou jen začátek.

uniweb weby

Havlíčkův Brod, červen – Loni na nádraží v Havlíčkově Brodě začala fungovat speciální myčka pro železniční soupravy. Na přelomu roku zde proběhlo školení pro strojvedoucí z celé republiky na nové vlakové soupravy RegioFox polského výrobce Pesa. Stavba nového servisního depa je dalším krokem, který zvyšuje důležitost této stanice.

Již nyní je v Havlíčkově Brodě umístěno depo, ze kterého jsou obsluhovány spoje nejen v Kraji Vysočina, ale také v sousedních regionech jako Pardubický, Středočeský a Jihomoravský kraj. Nedávno zde byla postavena myčka pro železniční vozidla, což byl první krok v sérii investic. „Výstavba nové haly pro údržbu železničních vozidel je dalším krokem v těchto investicích,“ uvedl mluvčí Českých drah Ivo Řeháček.

Nové servisní středisko by mělo být umístěno v těsné blízkosti současného depa. Projekt počítá s dvěma kolejišti o délce 67 metrů. Hala bude určena pro komplexní provozní ošetření vozidel a tzv. korektivní údržbu. „V hale budou prováděny opravy poškozených dílů a komponentů všech druhů, pravidelné prohlídky například podvozků, dveří, brzdového systému a jiných částí vlaku, včetně oprav závad na klimatizaci nebo vyměně jednotlivých dílů,“ dodal Řeháček.

Komplexní péče o vozidla

Stavba nové haly úzce navazuje na nákup vozů RegioPanter a RegioFox. Zde servisní výkony podstoupí i jiní dopravci a vlastníci vozidel, nejen České dráhy. „Péče o železniční vozidla je třetí pilíř našeho podnikání vedle osobní a nákladní dopravy. Naším cílem je zajistit komplexní péči o vozidla a nabídnout provozní údržbu a periodické obnovy i jiným vlastníkům vozů. První zakázky na servisování vozidel už máme,“ prozradil generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Stavba haly by měla v Brodě začít ještě letos. Odhadované náklady se pohybují v desítkách milionů korun, ale přesné číslo dopravce nechce uvést. Ani datum dokončení není ještě definitivní; nejčastěji se mluví o roce 2026.

Modernizace za miliardy

Rozšíření servisní infrastruktury v Brodě je součástí širší modernizační strategie Českých drah, která plánuje do roku 2031 investovat 12 miliard korun. Polovina peněz má jít do výstavby nových hal, druhá do modernizace stávajícího vybavení a dalších železničních zařízení.

„Nová vozidla potřebují moderní zázemí pro údržbu. Musíme investovat do servisní infrastruktury a technologií, abychom mohli plně využít výhody konstrukce nových vlaků, jako jsou výměnné systémy komponentů nebo vzdálená diagnostika závad,“ uvedl náměstek ředitele ČD pro servis Michal Kraus.

Snahou Českých drah je, aby veškeré nové investice byly co nejšetrnější k životnímu prostředí a co nejvíce uhlíkově neutrální. V tomto duchu byla v Brodě postavena i myčka kolejových vozidel. Stejné ekologické standardy budou dodrženy i při stavbě nové servisní haly, která bude vybavena fotovoltaickými panely, dešťovou vodu pro vodní hospodářství a tepelnými čerpadly pro vytápění.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy