Havlíčkův Brod se chystá na významnou stavební akci. Na podzim zde startuje výstavba nové servisní haly pro vlaky. Projekt v hodnotě 235 milionů korun bez DPH získala místní stavební firma Chládek a Tintěra, která bude spolupracovat s firmou TSS Group, specializující se na drážní zabezpečení.
České dráhy oznámily svůj záměr postavit novou servisní halu v Havlíčkově Brodě již na jaře a nyní přípravy vstoupily do další etapy. 'Investice do modernizace vlaků musí být doprovázeny investicemi do kvalitního servisního zázemí, abychom mohli udržovat vlaky v optimálním stavu,' uvedl Michal Kraus, náměstek generálního ředitele ČD.
Nadcházející hala, jejíž délka bude 67 metrů, je zaměřena především na údržbu nových jednotek RegioPanter a RegioFox, které obsluhují region Vysočina a přilehlé oblasti. Speciální vybavení jako mostový jeřáb s nosností 12,5 tuny, obslužné kanály a prohlížecí lávky na střeše vlaků umožní detailnější a efektivnější opravy a údržbu.
Filip Medelský, mluvčí Českých drah, zdůraznil, že hala bude mít také zařízení pro odsávání výfukových plynů a elektromechanické patkové zvedáky pro kolejová vozidla. V boční přístavbě budou místnosti pro zaměstnance a skladové prostory.
Ředitel Oblastního centra údržby Východ, Martin Elstner, vysvětlil, že hala bude sloužit nejen k pravidelným prohlídkám podvozků, dveří a brzdových systémů, ale také k různým opravám poškozených částí vozidel. Z depa v Havlíčkově Brodě budou obsluhovány vlaky nejen na Vysočině, ale i v Pardubickém, Středočeském a Jihomoravském kraji.
Servis a údržba jsou důležitými pilíři podnikání Českých drah, jak uvedl jejich generální ředitel Michal Krapinec. 'Naším cílem je nabídnout komplexní servis nejen našim vlakům, ale i vozidlům jiných dopravců. Už máme první externí zakázky,' říká Krapinec.
Výstavba této haly je jen jednou částí většího modernizačního plánu, jehož cílem je posílit infrastrukturu a výrazně investovat do údržby. Kraus upozornil, že podobné projekty jsou plánovány například v Českých Budějovicích, Olomouci a Chebu. Celkem je v plánu postavit čtyři nové údržbové haly do roku 2031 s rozpočtem přes 12 miliard korun.
Ekologický rozměr investic není opomenut. Stejně jako byla v loňském roce v Brodě uvedena do provozu ekologická myčka kolejových vozidel, i nová servisní hala bude vybavena fotovoltaickými články, systémy na využití dešťové vody a tepelnými čerpadly. 'Naším cílem je dosáhnout energetické efektivity a minimálních provozních nákladů,' uzavírá Kraus.
Nová hala přidává význam Havlíčkovu Brodu jako hlavnímu železničnímu uzlu na Vysočině. Stanice spojuje Prahu s Brnem a umožňuje cestování do mnoha krajských měst sousedních regionů.