Znělku letošní Ji.hlavy vyrobil hollywoodský skladatel a experimentální filmař Jóhann Jóhannsson, který se proslavil hudbou k filmům Sicario: Nájemný vrah, Teorie všeho nebo Příchozí. Jednadvacátý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava nabídne dále rozsáhlou přehlídku filmového dokumentu z Tchaj-wanu. Festival začíná v úterý 24. a potrvá do neděle 29. října.
„V Ji.hlavě má divák možnost dát si informace do souvislostí. Juraj Horváth, který tradičně navrhuje grafické řešení festivalu, správně říká: ,vytržené záběry, unáhlené závěry'. Ji.hlava jde proti tomu a vybírá filmy, které ukazují náš svět hlubším, překvapivým pohledem. Většinou jde o výsledky několikaleté práce, jejichž síla je v tom, že jdou proti stereotypům a kladou divákům otázky. Ostatně diskuze po každém filmu hrají na festivalu velkou roli,“ charakterizuje festival jeho ředitel Marek Hovorka. A dodává: „Letošní ročník je bohatší o tři nové tematické soutěžní sekce: Svědectví o politice, Svědectví o poznání a Svědectví o přírodě.“
Od Ophulse ke Kosatíkovi
Ji.hlava letos přivítá slavného oscarového dokumentaristu Marcela Ophulse. Ten se ve svých dlouhometrážních snímcích vrací k době německého nacismu, jeho brutální moci, ale i k otázkám svědomí a odpovědnosti. Festival uvede Ophulsovy klasické snímky, jako Lítost a soucit (1969) nebo Hotel Konečná stanice (1988), ale i málo známou analýzu mnichovské dohody Mnichov aneb Mír pro naši dobu (1967). „Nachystali jsme pro pana režiséra překvapení,“ říká Marek Hovorka na adresu Marcela Ophulse, jehož filmy byly oceněny mimo jiné na festivalech v Cannes a Berlíně. „Prvního listopadu oslaví devadesáté narozeniny, takže jsme naplánovali malou oslavu.“
Autorem letošní festivalové znělky je islandský hudební skladatel a filmový režisér Jóhann Jóhannsson, který má za sebou soundtracky k hollywoodskému trháku Teorie všeho (2014), vědecké fantastice Příchozí (2016) nebo hudební konzultace k právě dokončenému filmu Matka! (2017) Darrena Aronofského. Islandský autor navázal na předchozí festivalové znělky, pod které se podepsal například Jan Němec či Godfrey Reggio. „Chtěl jsem vytvořit film pomocí těch nejzákladnějších prostředků, jen s projektorem bez vizuálního vstupu a světlem lomeným a deformovaným různými reflektivními materiály a filtry,“ říká o znělce Jóhann Jóhannsson. Islanďan vystoupí na letošní Ji.hlavě hned v několika rolích: vedle přednášky o filmové hudbě uvede vlastní dokument Konec léta (2015), který osobně doprovodí živou hudbou.
Světově renomovaná dokumentaristka Helena Třeštíková představí v Ji.hlavě své Manželské etudy po 35 letech. „Je to můj celoživotní projekt,“ říká. „Jsem s těmi šesti dvojicemi v kontaktu už přes pětatřicet let. Stali se součástí mého života – a já jejich. Na začátku práce na tomto projektu jsem se definovala jako režisérka časosběrných filmů, a to platí pořád.“ U příležitosti slavnostního uvedení nových dílů filmových „etud“ bude pokřtěn knižní rozhovor Sběrná kniha, který s režisérkou vedl zkušený publicista Pavel Kosatík. K tématu časosběrných dokumentů na festivalu přispěje i dokumentaristka Šárka Slezáková, která ve své dílně "Filmoví sběrači času" představí světově proslulé časosběrné projekty.
Imprese i mučení made in Tchaj-wan
Historicky dosud největší přehlídka tchajwanského dokumentu ve světě proběhne v Ji.hlavě v několika blocích, věnovaných městským a venkovským impresím, sondám do intimních sfér člověka nebo různým podobám politicky a sociálně angažované audiovizuality. „Setkávala jsem se u Tchajwanců s nadšením a radostí, že někdo v Evropě má zájem o jejich filmový dokument,“ vypráví dramaturgyně této sekce Andrea Slováková. „Považují jej totiž za jeden z nejvýraznějších projevů své národní a kulturní identity.“
Počátky tchajwanského dokumentu představí krátké reportáže a botanické časosběry ze třicátých let. Politický film bude reprezentovat reportáž z osmdesátých let Against Dupont in Liugang, která má svým vznikem blízko k legendárnímu československému Originálnímu Videojournalu. Nebudou chybět ani svědectví o nedávných studentských protestech The 561st Hour of Occupation (2014), nebo vizuálně vytříbený snímek na téma různých technik mučení. Specifika historického vývoje kinematografie na Tchaj-wanu představí na festivalu osobně filmový historik Lee Dau Ming.
Drogy, vztek a hluk
Letošní Ji.hlava dále nabídne průřez dějinami psychedelického filmu od dvacátých let po současnost, od rané avantgardy po videoart. Sekce Fascinace, pod jejíž hlavičkou série poběží, slibuje „zážitky silnější a živější než droga“.
Podobný potenciál má festivalová sekce dokumentárních filmů o hudbě Zkouška Sirén kurátorovaná Pavlem Klusákem. Snímek Bunch of Kunst (2017), portrét „nejnaštvanější anglické kapely“ dneška Sleaford Mods, který je zároveň sondou do aktuálního politického ovzduší v Anglii po brexitu. Film Little Tsunamis (2017), jehož postavou je mimo jiné velký zvukový dokumentarista Chris Watson, reprezentuje naopak osobní putování a setkávání s hloubkou zvuku skutečného světa. Snímek Conny Plank: Potential of Noise (2017) pak přibližuje osobnost německého hudebního producenta, který se podílel na hudbě Kraftwerk, Davida Bowieho, Briana Ena, Devo nebo Eurythmics.
Z Kopečka do Slavutyče a zpět
Český rozhlas, který je hlavním mediálním partnerem festivalu, představí letos spolu se Sdružením pro rozhlasovou tvorbu Ji.hlavě poprvé soutěžní přehlídku AudioREPORT. Ta nabídne návštěvníkům pestrou ukázku nejnovější produkce domácího rozhlasového dokumentu z veřejnoprávních i soukromých stanic. Přehlídka proběhne 24.–26. října v jihlavském Divadle Na Kopečku a doprovodí ji workshopy, kde si zájemci vyzkouší, jak se točí rozhovor. Zástupci několika rozhlasových stanic (Radiožurnál, Vltava, Radio Wave) budou přímo z Ji.hlavy živě referovat o aktuálním dění na místě a pozvou k mikrofonu jak soutěžící doumentaristy, tak další hosty festivalu.
Výtvarnice Kateřina Šedá zapojí festival do svého mezinárodního projektu Made in Slavutyč, který realizuje od roku 2015 na Ukrajině. „Tématem je překračování hranic a problémů, které s tím souvisejí. Proto jsem přiměla obyvatele města, které vzniklo bezprostředně po havárii jaderného reaktoru v Černobylu, aby vytvořili největší skupinovou žádost o vízum, a tím se zapsali do Guinessovy knihy rekordů. Při oslavách dne města byl z každé stovky zúčastněných vylosovaný člověk, který získal oficiální pozvání na kulturní akci v České republice. Na konci října tak přijede téměř padesát obyvatel Slavutyče nejen do Brna, ale i do Jihlavy,“ vysvětluje Šedá. Autorka letošní akcí naváže na svůj loňský projekt, v jehož rámci zpříjemňovali cestu po nejvytíženějších linkách jihlavské MHD pouliční muzikanti.
Ale je hudba...
Doprovodný hudební program nabídne i letos několik projektů šitých na míru přímo Ji.hlavě. „Představíme novinku Terezy Stehlíkové, úspěšné multimediální umělkyně, filmařky a performerky pracující v Londýně. Zájemci z řad publika se pak mohou stát členy sboru, s nímž během festivalu připraví vystoupení Oldřich Janota. Dějišti akcí se stanou jedinečná prostředí, jako obřadní síň jihlavského krematoria nebo městské podzemí,“ vypočítává kurátor programu Pavel Klusák. S hudbou z čerstvě vydaných alb se pak představí skupiny Kalle a Pátí na světě, nebo newyorská punkerka Shilpa Ray s kapelou. „Pro Dům Gustava Mahlera vzniklo mezinárodní filmové pásmo Pocta Miku Vainiovi a Erkki Kurenniemimu, dvěma skvělým osobnostem světové elektroniky z Finska, které letos zemřely,“ uzavírá Pavel Klusák.
21. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se uskuteční 24.-29. října 2017. Návštěvníci se mohou do 1. října akreditovat na festival za 480 Kč. Poté se cena za akreditaci zvýší na 700 Kč.
Více na www.ji-hlava.cz.