Dává tím najevo, že nebude podporovat dezinformační a manipulativní weby v rámci placené reklamní inzerce. Podle studie Prague Security Studies Institute si největší a nejčtenější dezinformační weby vydělají odhadem až 190 tisíc měsíčně, a to z online reklamy. Výzvu podpořilo již 137 firem a 43 komunikačních a mediálních agentur.
Cílem aktivit spolku NELEŽ je odstřihnout dezinformační a manipulativní weby od peněz právě z reklamní inzerce a zaměřit se pouze na média, která pracují profesionálně a s relevantními a objektivními informacemi.
“Boj proti manipulaci a dezinformacím vnímám jako nesmírně důležité a aktuální téma, proto jsem velice ráda, že Prague City Tourism je první společností hlavního města, která se k iniciativě Nelež připojila. Na základě tohoto impulsu, v pondělí předložím na Radu hlavního města Prahy materiál, ve kterém budu navrhovat, aby rada vyzvala i ostatní městské organizace, aby se k iniciativě také připojily,” uvádí radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková.
“Městská společnost na podporu cestovního ruchu Prague City Tourism patří k prvním veřejným zadavatelům v zemi a je rovněž prvním veřejným zadavatelem hlavního města, který se k této iniciativě otevřeně přihlásil a připojil se k ní,” popisuje předseda dozorčí rady Prague City Tourism Petr Zeman.
Podle zástupců organizace jde zejména o to, aby značka a myšlenky společnosti nebyly ve veřejném prostoru spojovány s weby šířícími nepravdu.
„Chceme vyzvat všechny veřejné zadavatele, aby se k nám přidali a nepodporovali weby, které šíří dezinformace, vyvolávají ve společnosti nestabilitu a manipulují s lidmi. Dbáme tímto krokem jako veřejný zadavatel na odpovědné veřejné zadávání,“ říká Jana Adamcová, členka představenstva Prague City Tourism.
Podle Jany Adamcové společnost jedná v souladu s metodikou, kterou vypracoval spolek NELEŽ a se zásadami odpovědného veřejného zadávání dle Zákona o zadávání veřejných zakázek. Společnost souzní rovněž se vznikajícím dokumentem Evropské komise - Aktem o digitálních službách. Ten míří proti dezinformacím ve veřejnému prostoru a vyzývá veřejné zadavatele, aby se jím řídili.
Zakladatelé spolku uvádí, že podle výzkumu Fondu nezávislé žurnalistiky téměř 60 procent lidí netuší, že čerpá informace z dezinformačních webů. Celková návštěvnost těchto dezinformačních webů se pohybuje kolem 12 % populace, což vychází na 800 tisíc lidí a jedná se o osoby napříč celým sociálním spektrem.
„Právě monetizaci záměrně manipulativních zpráv považujeme za největší hrozbu pro společnost. Spolek NELEŽ usiluje, aby se neinzerování na dezinformačních webech stalo etickou normou majitelů firem, ředitelů firem, brand managerů, pracovníků v reklamních, mediálních a PR agenturách,“ uzavírá Ivan Manolov ze spolku NELEŽ.