Mistrovství Evropy v akrobatickém létání: na plochu k letadlům návštěvníci nesmí

Mistrovství Evropy v akrobatickém létání se uskuteční 5. až 13. srpna na letišti v Počátkách u Chotěboře. Pořadatelé jsou přesvědčeni, že i pro návštěvníky tohoto klání to bude výjimečný zážitek a velká podívaná. S tím souvisí i řada bezpečnostních opatření, která budou muset být i vzhledem k nedávným zkušenostem z mistrovství České republiky, mnohem přísnější.

uniweb weby

„Naší chybou bylo, že jsme předpokládali větší ukázněnost návštěvníků, například, že budou respektovat varovné a informační tabulky a lehké zábrany. Bohužel opak byl pravdou,“ konstatuje bezpečnostní manažer letiště Ivan Krejčí.

Přestože počet závodníků a jejich letadel byl relativně malý, pořadatelé měli často problém vysvětlit, že není možné se mezi letadly volně pohybovat. „Je třeba si uvědomit, že vrcholová akrobacie je na úrovni formule 1 a tam také jistě nikoho nenapadne se pohybovat po závodní dráze nebo se snažit dostat do depa a fotografovat se u formulí. Každý pilot se před soutěžním letem maximálně soustředí a nikdo kromě trenéra ho nesmí vyrušovat. Někdy ani ten trenér už není žádoucí,“ s úsměvem poukazuje. 

Návštěvníci tedy musí počítat se striktním vymezením prostoru pro veřejnost, do ostatních prostor bude vstup pouze na identifikační karty kontrolované hlídací službou. Celý areál letiště je navíc monitorován novým online kamerovým systémem. 

„V zajištění bezpečnosti také spolupracujeme s policií České republiky, která bude dohlížet nejen na obecnou bezpečnost, ale i na případné narušení prostoru vzletové a přistávací dráhy. Varováním pro nás je incident z loňského tréninku francouzské reprezentace, kdy přímo před přistávající letadlo vjel usměvavý zemědělec s kombajnem. Jen díky duchapřítomnosti a mistrovství francouzského pilota, kapitána francouzského vojenského letectva, který létá známé nadzvukové Mirage, nedošlo k maléru. Toto se samozřejmě nesmí stát na mezinárodních závodech,“ upozorňuje Ivan Krejčí.  

Piloti přistávají rychlostí zhruba 140-150 km/hod a jsou po závodním letu vyčerpáni. Jejich pozornost je soustředěna na bezpečné ukončení letu a nepředpokládají překážku na přistávací dráze. „Navíc by takový případ mohl vést k protestům pro nerovnost soutěžních podmínek, opakování letů a s tím spojené finanční náhrady, které by mohly být vymáhány po případném narušiteli,“ podotýká dále Ivan Krejčí. A tato částka není malá, jedná se o náhrady ve výši více než deset tisíc korun. 

Mistrovství Evropy se zúčastní asi 50 závodníků s více než třiceti špičkovými letadly - seznam všech pilotů

Celý program vyvrcholí v neděli 13. srpna soutěží o Pohár Ivana Tučka v free style disciplíně, která je velmi oblíbená jak u diváků, tak u závodníků, protože není svázána striktními soutěžními pravidly. 

Bezpečnost jako na Ruzyni

Tím, že má letiště v Počátkách status veřejného vnitrostátního letiště, není z hlediska bezpečnosti rozdíl mezi ním a například letištěm na Ruzyni. 

Tak jako velké dopravní letiště, i chotěbořské musí být rozděleno na veřejný, neveřejný a speciálně vyhrazený prostor. Do neveřejného prostoru (např. na Ruzyni prostor, kam se cestující dostane až po projití celní, pasovou a bezpečnostní kontrolou) je i v Počátkách vstup omezen, nesmí se tam vnášet zbraně, výbušniny a další nebezpečné předměty, což lidé znají například z cest na dovolenou. Speciálně vyhrazený prostor je vlastně letištní plocha a prostor okolo letadel. Tak jako na dopravním letišti lidé nemohou volně chodit mezi letadly, tak ani na letišti v Počátkách toto není možné.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy