Most v Habrech na silnici I/38 se po čtyřech měsících uzavírky znovu otevírá, avšak s omezeními. Řidiči budou muset počítat s kyvadlovým provozem řízeným semafory kvůli probíhajícím dokončovacím pracím. Otevření přišlo o dvanáct dní dříve, než bylo plánováno.
Na silnici I/38 spojující Kolín s Havlíčkovým Brodem se po čtyřech měsících uzavírky opět rozjede doprava. Most v Habrách bude pro dopravu otevřen v sobotních ranních hodinách, a to o dvanáct dní dříve, než původně plánoval provoz. Nezbytné dokončovací práce ale potrvají ještě zhruba měsíc.
Podstatné omezení se týká hlavního tahu a vyžaduje průjezdný provoz jen s omezením. Kvůli instalaci protihlukové stěny a terénním úpravám bude na mostě zaveden kyvadlový provoz řízený semafory. Po otevření tak budou vozovky mezi Kolínem a Havlíčkovým Brodem průjezdné jen s těmito úpravami a bude nutné dodržovat omezení.
Harmonogram otevření byl zkrácen; původní plán počítal s uzavírkou až do konce října. „Zhotoviteli se podařilo most zprovoznit o dvanáct dní dříve,' uvedl mluvčí ŘSD pro Kraj Vysočina Jiří Veselý. Otevření v pahýlu bylo zajištěno díky definitivnímu ukončení uzavírky dříve, než se očekávalo.
Obrovská úleva čeká řidiče i obce v okolí. Kvůli uzavírce musely tisíce aut absolvovat obtížné objížďky a hlavně kamiony často směřovaly zbytečně na menší komunikace. Policejní mluvčí Dana Čírtková popsala, že „denně to byly desítky řidičů” a že na začátku šlo o otáčení aut, později o přísnější postihy za chybnou objížděčku. Po nástupu provozu na mostu očekává město zklidnění dopravy a snížení počtu dopravních přestupků.
Podrobnosti o novém mostě: jeho nosnost dosahuje až 900 tun a slibuje životnost kolem sto let. Původní most z roku 1982 byl klasifikován jako III – dobrý, s nízkou kapacitou, a vydržel zátěže jen do omezeného rozsahu. Jeho výměna byla nutná kvůli plánovaným přepravám pro dukovanskou jadernou elektrárnu; stávající trasa bývá zatížena návozy, které mohou být až třikrát těžší než dříve.
Celkové náklady na výstavbu nového mostu činily 48 milionů Kč bez DPH. Stavbu realizovala Strabag na základě výběrového řízení. Nový most má tedy dlouhodobější nosnost vůči dopravě nákladních vozidel a zajišťuje téměř desetiletou nutnost uzavírky jen v rámci standardních úprav.
Podstatné z hlediska dopravního provozu zůstává, že obce na Vysočině se dočkaly výrazného zlepšení: řidiči se již nebudou potkávat s nekonečnými objížďkami a obyvatelé Habrů tak budou mít konečně klid pod okny.