Takové množství dobrovolníků už vyžaduje určitou koordinaci. Jak máte zabezpečeno to, aby se všechny informace dostaly i k tomu nejmenšímu koledníčkovi?
Při koordinaci v různých lokalitách je důležitá pozice tříkrálových asistentů. Těch je v tuto chvíli sedmdesát. Mají za úkol předávat informace vedoucím tříkrálových skupinek, organizačně koordinovat jednotlivé skupinky, vysílat na různá území regionu a být jim podporou. To vše se uskutečňuje pod záštitou hlavní koordinátorky sbírky, která je naší pracovnicí. Ta v prosinci rozváží veškerý materiál tříkrálovým asistentům, sestavuje plány, koordinuje práci asistentů a v lednu uzavírá sbírku, vede statistiky, potřebnou administrativu. Samozřejmě je také spoluorganizátorkou doprovodných akcí jako je žehnání koledníčků, spolupráce na přípravě tříkrálového koncertu apod. Pro tento ročník je zajímavostí změna na pozici koordinátora sbírky. Po čtyřech letech se z důvodu milých mateřských povinností změnila osoba koordinátorky. Veroniku Dobrovolnou vystřídala Jitka Milčáková.
Na začátku ledna často bývá mrazivé počasí. V terénu se dobrovolníci mohou potkat i s nevlídnými reakcemi. Jak je motivujete k jejich činnosti? Co myslíte, že je jejich hlavním hnacím motorem k tříkrálovému koledování?
Největší odměnou pro nás všechny, kteří se do sbírky různými způsoby zapojujeme, je dobrý pocit z toho, že jsme udělali něco pro dobrou věc, a to je, jak se domnívám, též motivací koledníků.
Koledníky se pak každoročně snažíme odměnit malou pozorností, protože jim chceme poděkovat za jejich nasazení a současně věnovat něco na památku. Tentokrát je to malá peněženka s motivem Tří králů, spíše určená dětem. Zároveň jsme letos nově zajistili pro koledníky v jednotlivých regionech odměnu v různých formách, někde mají možnost návštěvy kina, divadelního představení či využití bazénu. Pro asistenty sbírky, kteří se o koledu starají v jednotlivých oblastech, vyrobila koordinátorka sbírky malé sádrové anděly.
Co se týká nevlídných reakcí od veřejnosti, musím s radostí říci, že se s nimi koledníci naštěstí setkávají stále méně, což mě utvrzuje v tom, že většina lidí je dobrých a chce pomáhat.
O tom, jak bude úspěšná letošní sbírka, se dozvíme až v druhé polovině ledna. Jak jste využili loňský výtěžek, který přesáhl částkou třímilionovou hranici?
Výtěžek Tříkrálové sbírky roku 2017 pomohl už v mnoha projektech žďárské Charity. Mezi nejdůležitější projekty podpory patří zkvalitnění terénních služeb Oblastní charity Žďár nad Sázavou, a to nákupem automobilů pro efektivnější dostupnost Charitní ošetřovatelské služby, Charitní pečovatelské služby, Osobní asistence a Domácí hospicové péče.
Finance z letošní sbírky putovaly i na podporu tzv. Charitní záchranné sítě, která je zacílena na osoby v akutní nouzi, vypadávající ze systému pomoci a podpory místních institucí a služeb. Část výtěžku sbírky podpořila uživatele denních stacionářů Nesa a Rosa, kteří využívají možnosti dopravy do zařízení pomocí speciálně upravených automobilů. Z výtěžku sbírky budou částečně hrazeny náklady na tuto dopravu.
Podpoře z výtěžku Tříkrálové sbírky se dostalo také lidem s duševním onemocněním, kterým se věnují v Klubu v 9. Uživatelé centra se společně s pracovníky již několik let vydávají na rekondiční a pobytovou akci.
Díky tříkrálovým financím byly zkvalitněny i provozovny našich kompenzačních pomůcek, které jsou veřejností často využívané.
Významně výtěžek Tříkrálové sbírky podpoří též Charitní pečovatelskou službu, o jejíž služby je zvýšený zájem, a současně i aktivity žďárských dětí a mládeže, které jsou poskytovány prostřednictvím nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Ponorka. Rovněž dokryje i náklady dobrovolnického centra Kambala, které mimo jiné zaštiťuje Tříkrálovou sbírku.
Dále bylo v rámci mezinárodní pomoci podpořeno moldavské centrum Hippokrates, které se věnuje Domácí pečovatelské službě v obci Dorotskaja a provoz zubní ordinace a pečovatelské služby včetně zajištění zdravotních prostředků a léčiv v rumunském Banátu.
Výtěžek sbírky podpořil rovněž zlepšení zdravotní situace mladého muže, který je po těžké autonehodě odkázán na vozík, příspěvkem na nákup motomedu, který využívá k rehabilitaci.
Letošní koleda ještě neskončila. Přesto se zeptám, zda už víte, kam budete směřovat získaný výtěžek sbírky?
Finance ze sbírky roku 2018 poputují na podporu stávajících služeb naší organizace. Počítáme s podporou terénních služeb, které jsou v tuto chvíli velmi žádané, a také s případnou podporou těch služeb, které se mohou díky změně ve financování sociálních služeb dostat do finančních problémů. Část výtěžku bychom rádi opět věnovali do potřebného projektu Charitní záchranná síť, část pak do rozvoje chudých oblastí v zahraničí, ve kterých působí Diecézní charita Brno.
V letošním roce slavíte i 25. výročí vzniku Oblastní charity Žďár nad Sázavou. Dokážete po letech vyčíslit, jak se liší výsledek prvního ročníku oproti současným výtěžkům?
Ráda vzpomínám na začátky mého působení ve žďárské Charitě, kdy jsem před šestnácti lety byla účastna mé první Tříkrálové sbírky. Ta úplně první ale proběhla už o rok dříve v roce 2001 s výtěžkem 12 471, které tehdy vykoledovalo zhruba dvanáct králů. Během osmnácti let jsme se s Boží pomocí dostali až na úctyhodnou třímilionovou hranici za podpory dvou tisíc koledníků, bez kterých by se tato tříkrálová kampaň nemohla konat. Proto bych chtěla využít této příležitosti a všem koledníkům, dárcům i dalším podporovatelům naší práce bych ráda poděkovala. Právě pro ně pořádáme už dvanáctý ročník děkovného Tříkrálového koncertu, který se v letošním roce opět uskuteční v kostele sv. Kunhuty v Novém Městě na Moravě. Těšit se můžete na vystoupení Uskupení mladých hudebníků z Nového Města na Moravě a Scholy mládeže s názvem Jakoby, která působí v Dalečíně. Koncert se uskuteční i v rámci oslav našich 25. narozenin.