Postupně zamíří do Ostravy, Břeclavi, Brna, Prahy a Plzně, zájemci jej mohou vidět na několika nádražích. V době kolem sobotního poledne bude k nahlédnutí na pražském hlavním nádraží, kde bude hlavní tuzemská zastávka této unikátní vlakové soupravy.
Expres při průjezdu ČR zastaví na krátké zastávce 23. září v Ostravě, 24. září v Brně a 25. září je naplánován program v Praze, kde si zájemci vlak mohou prohlédnout v době mezi 13.15-15.30 na 1. koleji pražského hlavního nádraží. Během jízdy vlaku 25. září z Brna do Prahy proběhne jednání se zástupci Evropské komise o rozvoji dopravní infrastruktury. V Praze pak bude ještě za účasti zástupců spolkové země Sasko řešena i otázka vysokorychlostní železnice mezi Berlínem, Drážďany, Prahou, Brnem a Vídní v kontextu rychlého a šetrného cestování po Evropě či české VRT tratě v síti TEN-T.
Vzhledem k různému rozchodu kolejí v Evropě tvoří „Connecting Europe Express“ ve skutečnosti tři vlaky – iberský vlak, standardní vlak a pobaltský vlak – které se na trase potkají. Tento projekt připomíná nedostatečnou interoperabilitu mezi některými částmi evropské železniční sítě, ale zároveň je důkazem velmi dobré spolupráce mezi železničními podniky a provozovateli železniční infrastruktury.
Jednotlivé vagony poskytly různé evropské železniční společnosti. Vagon od společnost MAV (Maďarsko) bude hostit mobilní výstavu přístupnou veřejnosti, kterou připravila Evropská výkonná agentura pro klima, infrastrukturu a životní prostředí (CINEA) a společný podnik Shift2Rail zaměřující se na rozvoj železnice a aplikaci výzkumu do praxe. Standardní vlak se dále bude skládat z konferenčního vagonu (poskytnutého francouzskou společností SNCF), dvou standardních vagonů se sedadly (DB, Německo, a SBB, Švýcarsko), jídelního vozu (FS, Itálie) a lůžkového vagonu (ÖBB, Rakousko). Iberský vlak, který projíždí mezi Portugalskem a Španělskem, poskytl španělský dopravce Renfe a pobaltský vlak provozuje litevská společnost LTG. Národním koordinátorem v ČR je ministerstvo dopravy, které spolupracuje se Správou železnic, Českými drahami a dalšími partnery.
Cílem Evropského roku železnice je zdůraznit význam, přínos a důležitost železniční dopravy a celého železničního odvětví, včetně kariérních příležitostí. Hlavním nástrojem propagace tématu je informační kampaň spojená s jízdou CEE Evropou.
Jízda vlaku symbolicky začala v portugalském Lisabonu v rámci končícího portugalského předsednictví a bude mj. projíždět i Slovinskem, které bude předsednictví pro druhou půlku roku 2021 přebírat. Vlak končí celoevropskou trasu v Paříži. Více k trase a dalším zajímavostem na speciálním webu.
Evropská unie se rozhodla jmenovat rok 2021 Evropským rokem železnice. Chce tím podpořit využívání vlaků jako bezpečného a udržitelného způsobu dopravy a motivovat jednotlivce i firmy k většímu využívání železniční dopravy.