„Zažít historii na vlastní kůži,“ tak by se dala charakterizovat vzpomínková akce, kterou zorganizovala škola v rámci edukačního projektu k připomenutí událostí 17. listopadu a Sametové revoluce. Pod vedením učitelky Blaženy Baštové se žáci měli možnost přenést do doby, kdy studenti a široká veřejnost bojovali za svobodu a demokracii.
Vzdělávací program nebyl pouze o pasivním poslechu přednášek či sledování dokumentárních materiálů. „Cílem bylo umožnit dětem prožít atmosféru událostí té doby co nejautentičtěji,“ řekla Baštová. Škola pro žáky připravila simulace klíčových momentů revoluce včetně pokojných demonstrací, které si sami vyzkoušeli.
Podle reportáže, kterou jsme měli příležitost zhlédnout, se děti s nadšením zapojily do aktivit a ocenily tento netradiční způsob výuky. „Bylo to jako být součástí historie, rozumět tomu, co naši rodiče a prarodiče zažili,“ uvedl jeden z účastníků. Díky tomu žáci nejen získali nové poznatky, ale také vnímali emocionální náboj a vystihli význam svobody.
Učitelské složení škol, které podobné akce organizují, věří ve vzdělávání prostřednictvím osobní zkušenosti a prožitku. Dnešní technologická doba často zastiňuje historická významná data jako 17. listopad, a proto je důležité vytvářet pro studenty silné vazby mezi minulostí a současností. Akce tohoto druhu poskytují důležitou příležitost zkombinovat teoretické poznatky s praktickým prožitím, což výrazně posiluje celkový účinný přenos znalostí.
Přímí pamětníci událostí Sametové revoluce vítají takové iniciativy a doufají, že nové generace nezapomenou na význam svobody a demokracie, za kterou se v tehdejších dnech tak statečně bojovalo. Podle učitelů často tyto akce zanechávají v dětech hluboký dojem a vedou je k zamyšlení nad hodnotami, které dnes považujeme za samozřejmé.