Záchrana historické tratě: Projekt za 110 milionů korun

Projekt Živá úzkokolejka má za cíl zachránit historickou trať a obnovit její provoz pro turistické účely. Odkup infrastruktury a opravy vyžadují investici 110 milionů korun. Plán zahrnuje zapojení soukromých firem, místních obcí a krajů. Provoz by měl být obnoven během letní sezóny.

uniweb weby

Cílem ambiciózního projektu s názvem Živá úzkokolejka je zachránit historickou železniční trať a postupně navrátit její provoz. První fáze tohoto plánu je zaměřena na záchranu kulturního dědictví pomocí odkupu stávající infrastruktury, což je úkol především pro soukromý sektor. Odhadovaná hodnota, kterou je nutné investovat, činí přibližně 110 milionů korun.

Druhou fází projektu je obnovení samotného provozu na úzkokolejce. Jan Kysela, jednatel Jindřichohradeckých místních drah, vysvětluje, že prioritou bude využití tratě pro účely turistického ruchu, což znamená, že plánovaný objem provozu bude značně nižší oproti minulým letům. Zatímco v dřívějších dobách trať obsluhovala 360 tisíc vlakových kilometrů ročně, nyní je cíl výrazně nižší, s rozsahem mezi 75 až 120 tisíci kilometry podle jízdního řádu sestaveného na základě potřeb místních obcí.

Projekt Živá úzkokolejka má také svou třetí nadstavbovou fázi, která plánuje další rozvoj, například komerční využití nemovitostí podél tratě, což by mohlo přinést dodatečné příjmy. Klíčovými partnery této iniciativy jsou Jihočeský kraj a Kraj Vysočina. Tyto kraje dříve podporovaly provoz částkou 60 milionů korun ročně, nyní by však měly financovat provoz v menším měřítku, odhadovaně na úrovni 20 milionů korun ročně.

Na realizaci projektu se má podílet i Státní fond dopravní infrastruktury, přičemž zásadní roli sehrají také místní obce. Ty by měly do 30 let stát vlastníky celého úseku, včetně kolejí, budov i vozidel. Společnosti věří, že zisky z komerčního provozu a pronájmů nemovitostí jim umožní splatit dluhy.

Nové vedení Jindřichohradeckých místních drah aktuálně zpracovává detailní plán obnovy trati. Podle technických posudků je nutné opravit určité úseky úzkokolejky a zajistit její provoz, což bude jedním z úkolů nově vzniklé společnosti Správa úzkokolejných drah. Tuto novou dceřinou společnost povede Pavel Surý, dříve generální ředitel Správy železnic.

Michal Kozár, starosta Jindřichova Hradce za ANO, oceňuje, že projekt je pevně ukotven v reálných cílech a výsledcích, zároveň však zdůrazňuje, že jeho úspěch závisí na spolupráci všech zapojených stran. Jak dodává: 'Před námi je ještě velký kus práce. Pokud se partneři vzájemně podpoří, můžeme dosáhnout vytyčeného cíle. Bez potřebné spolupráce, bohužel, nebudeme úspěšní.'

Plánem je, že úzkokolejka, ležící na rozhraní Jihočeského kraje a Vysočiny, obnoví svůj provoz během letní turistické sezóny. Nicméně vedení Jindřichohradeckých místních drah zatím neuvádí žádný konkrétní termín zahájení provozu.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy