Na frekventované silnici II/354 v Novém Městě na Moravě se chystá významná změna v podobě výstavby nového kruhového objezdu. Tento krok si vyžádá nejenom úpravy samotné komunikace, ale také zlepšení dopravní bezpečnosti v několik kritických lokalitách. Starosta Michal Šmarda zdůraznil, že jde především o oblast před obchodním domem Kostka, kde se nachází rizikový a příliš dlouhý přechod pro chodce. 'Tento přechod, který je současně umístěn v zatáčce, je bez debat nejnebezpečnější v celém městě,' uvedl starosta.
Díky přeměně klasické křižovatky na kruhový objezd dojde k výraznému zkrácení a zpřístupnění přechodu pro chodce. 'Výjazd z přilehlého sídliště na ulici Budovatelů bude také snazší a přehlednější,' přidal Šmarda. Tato změna odstraní potřebu současného odbočovacího pruhu před křižovatkou, což umožní vznik zcela nového přechodu blízko supermarketu Billa.
Nový přechod je zvláště důležitý pro bezpečnost chodců, zejména kvůli blízkosti autobusového nádraží, odkud mnoho lidí míří k Bille. 'Lidé musejí překonávat širokou a rušnou silnici, což je velmi nebezpečné,' poznamenal starosta. Silnice II/354, kde se nachází Brněnská ulice, je navíc dlouhá bez přechodu pro chodce, což situaci ještě zhoršuje.
Problematickou křižovatku v těsné blízkosti centrálního Vratislavova náměstí uznává i vedení Kraje Vysočina. 'Zvýšená frekvence krajské silnice II/354 v posledních letech ztěžuje výjezdy z náměstí,' potvrdil hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek. Přestože hlavním investorem stavby bude Nové Město na Moravě, kraj se bude na projektu finančně podílet.
'Z naší strany přispějeme financováním nákladů na rekonstrukci obrusných vrstev komunikace a vodorovného dopravního značení,' uvedl Schrek. Veškeré práce by měly být dokončeny v rámci jedné stavební sezony.
Podle Michala Šmardy je nyní projektová dokumentace ve finální fázi. 'Dokončená by mohla být ještě letos, a příští rok bychom se s krajem dohodli na realizaci. Ideálně by stavba mohla započít na podzim roku 2025 nebo následující rok,' přiblížil časový plán starosta.
Náklady na projekt jsou odhadovány na několik milionů korun, a to včetně úprav zeleně, chodníků a nového osvětlení přechodů. 'Velikost stávající křižovatky umožní levnější řešení,' vysvětlil Šmarda, přičemž dodal, že nebude třeba tak nákladné rekonstrukce jako u předchozího kruhového objezdu před hotelem Musil.
Kruhový objezd před hotelem Musil vznikl na rušné Masarykově ulici na podzim roku 2021 a jeho náklady byly přibližně 16 milionů korun. Ačkoliv záměr zpočátku budil rozporuplné reakce kvůli obavám z kolon, nakonec dopravu v dané lokalitě zklidnil. Obě okružní křižovatky jsou součástí městské koncepce, jejímž cílem je zvýšit bezpečnost chodců i motoristů na tomto frekventovaném úseku.