Pro zavedení nové turisticky atraktivní veřejné služby na úzkorozchodce Kraj Vysočina s dostatečnou časovou rezervou splnil veškeré nezbytné kroky a opatření, jak uvedla mluvčí kraje Marie Bečová. Již v polovině dubna informovali o výběru nového dopravce, kterým je společnost Gepard Express, která předložila nejvýhodnější cenovou nabídku.
Kraj Vysočina je připraven za roční turistický provoz na své trati zaplatit zhruba 2,2 milionů korun. 'Od roku 2018 provozujeme podobnou službu na trati 243 Jemnice - Moravské Budějovice,' připomněla Bečová. 'Dopravce má velké odhodlání a chuť novou službu spustit,' dodala.
Spuštění provozu však nadále brzdí chybějící osvědčení o bezpečnosti provozovatele trati, které vydává Drážní úřad. Bez tohoto dokumentu nelze na trať vypravit vlak.
'Žádost o vydání osvědčení byla podána koncem ledna provozovatelem jindřichohradeckých úzkokolejek, Správou úzkokolejných drah s.r.o.,' potvrdila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková. 'Původní dokumentace měla však nedostatky, proto byl provozovatel vyzván k jejich odstranění,' dodala.
Termín spuštění turistického provozu není možné nyní odhadnout. Při vydání osvědčení jsou také zohledněny nálezy státního dozoru, který koncem dubna prověřoval fyzický stav trati i potřebné dokumenty.
'Správa úzkokolejných drah v červnu na Drážní úřad zaslala všechny požadované dokumenty včetně zprávy o odstranění nedostatků identifikovaných státním dozorem,' upřesnila Straková a dodala, že minulý týden proběhla na místě fyzická kontrola. 'Kolegové nyní zpracovávají protokol ze státního dozoru, což zabere několik dnů,' nechtěla Straková předjímat výsledky kontroly.
Na webu Jindřichohradecké úzkokolejky se na konci června uvádí: 'Nezbytné odstranění zjištěných závad bohužel protáhlo obnovení provozu úzkokolejky. Oprava trati, včetně odstranění vegetace, pokračuje aktivně, dílny dokončily přípravu některých vozidel, včetně parní lokomotivy. Jsme tedy připraveni na pomyslné startovní čáře a čekáme na výstřel.'
Momentálně nelze odhadnout, kdy bude turistický provoz na trati skutečně obnoven. 'Dopravce deklaroval, že je připraven tuto službu spustit i pouze na část sezony,' potvrdila mluvčí Kraje Vysočina Bečová.
Původně měla sezona trvat do konce října. Na spuštění turistických vlaků se podle Bečové odvíjí od schopnosti provozovatele kolejí dodat povinné dokumenty. 'Tuto skutečnost nemůže Kraj Vysočina ani smluvní dopravce Gepard Express ovlivnit,' vysvětlila.
Pokud budou dodané podklady v pořádku a nedostatky odstraněny, zkrácená sezona by měla trvat do konce října. 'Z hlediska Drážního úřadu je to reálné, pokud budou nyní dodané podklady v pořádku,' uvedla Straková. 'Od okamžiku obnovení řízení má Drážní úřad na vydání osvědčení maximálně tři týdny. Nemůžeme však v tuto chvíli předjímat závěry kontroly a termín, kdy bude řízení obnoveno,' dodala.
Jedná se o jednu z nejdelších úzkorozchodných drah v České republice, s rozchodem 760 mm, která dříve bývala dlouhá 46 km. Vede z Jindřichova Hradce přes Novou Včelnici, Kamenici nad Lipou a Černovice do Obrataně a byla uvedena do provozu již v roce 1906. Vlaky na této trase jezdily až do roku 2022, poslední vyjely 2. října 2022.
Podle návrhu smlouvy mezi společností Gepard Express a Krajem Vysočina se očekává, že i v následujících letech bude platit podobný jízdní řád. Ten počítá se zahájením víkendového provozu od Velikonoc do konce října a každodenním provozem od června do konce září.